Mar 082017
 

Fakta om havregryn

Konsumtionen av havre och då främst havregryn har ökat markant under de senaste åren och detta beror såklart på vår ökande medvetenhet om hälsoeffekterna av havre. Havre utgör en viktig näringskälla och har med sina höga näringsvärden, såsom kostfiber, beta-gluten, proteiner, omättade fettsyror, vitaminer, mineraler och antioxidanter blivit en stapelföda i många länder.

Overnight Oats

Vem har inte hört talats om overnight oats som slog igenom under 2015 som den mest trendiga frukosten man kunde äta. Som så mycket annat kom detta nyttiga frukostalternativ till Sverige via USA, där det synts på kaféerna. Vad är då Overnight Oats, jo det är kort och gott en kall gröt, eller okokad havregrynsgröt. Du blandar havregryn med någon vätska, t.ex. vatten, mjölk, havremjölk eller juice och låter detta stå i kylen över natten. Ta fram på morgonen och toppa med färska bär eller någon frukt och ät din nyttiga och mättande frukost. Ingredienserna är alltså ungefär desamma som när du kokar vanlig havregrynsgröt och du får också samma hälsovinster. Du får i dig vitaminer, fibrer och proteiner. Fördelen med att äta gröten kall är att det är s.k. rawfood, det vill säga kost som inte upphettas till mer än 42 grader, som behåller mer av vitaminer, mineraler och andra näringsämnen.

Recept på Overnight Oats


(1 portion)
1 dl havregryn
1,5 dl vätska t.ex. havredryck, mandeldryck, kokosdryck eller äppeljuice
kanel, kardemumma och lite salt
Häll vätskan över grynen och täck med plastfolie och låt stå på diskbänken över natten. På morgonen toppar du bara skålen med bär, frukt och frön eller annat. Ät den som den är eller servera med valfri mjölk.

Fördelar med havre

Visst du att havre innehåller betaglukaner som är ett gelbildande fiber som hjälper till att sänka kroppens kolesterolvärde. Betaglukaner hjälper också till att stabilisera kroppens blodsockernivå. Betaglukaner sitter närmast under skalet på havrens sädeskorn. Detta enligt en studie som nyligen publicerades i American Journal of Medical Nutrition,

Minska i vikt med havregryn

Ytterligare en studie som publicerats i Journal of the American Collage of Nutrition visar att havregryn är bra om man vill minska i vikt. Man jämförde en grupp som åt havregrynsgröt till frukost med en grupp som åt frukostflingor. Bägge målen innehöll 363 kalorier men de som åt havregrynsgröt kände sig mätta längre och hade lättare att gå ned i vikt.

Havre innehåller B- och E-vitamin


Havregrynsgröt är den perfekta frukosten eftersom havre är rikt på kolhydrater som förser kroppen med värdefull energi. Dessutom innehåller havre både B-vitamin och E-vitamin som hjälper din kropp att hålla borta sjukdomar. Det har även visat sig att personer som äter havregryn har mindre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Enligt en studie utförd vid Harvard University. Dessutom innehåller havregryn protein och havregryn är överlägset alla andra spannmål när det gäller balansen mellan protein, fettsyror och aminosyror. Vet du till exempel att en portion havregryn ger dig 15 procent av det rekommenderade dagliga intaget av protein.

Bra för matsmältningen

Du vet förmodligen redan att fibrer är bra för matsmältningen och Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter 25-35 gram fibrer om dagen. En portion havregrynsgröt innehåller 1/5 del av det dagliga intaget. Fibrer motverkar bland annat förstoppning och håller dig mätt längre.

Havre bra för din hy

Visste du att havre finns i ett flertal hudvårdsprodukter. Studier visar nu också att det även är bra för hudåkommor som eksem och inflammerad hy.

Antioxidanter

Havre innehåller många antioxidanter och en av dessa är avenantramider som faktiskt bara finns i havregryn. Avenantramider (AVA) är hälsobefrämjande fenoliska antioxidanter som är unika för havre och som har flera bra egenskaper. Det kan till exempel hjälpa mot klåda och inflammationer och kan också sänka ditt blodtryck.