Apr 062017
 

Trendigt att äta gluten-fritt

vete gluten

Det är många personer som väljer att äta glutenfritt idag och det är speciellt yngre personer som leder den trenden och som köper och äter produkter utan gluten och även mjölkfria produkter. De flesta konsumenter associerar ”fri från” med en naturlig form av hälsa i allmänhet. Vid en brittisk undersökning kom man dock fram till att det bara var 5 % av befolkningen som behövde undvika vissa livsmedelsgrupper av medicinska skäl men det visade sig att 54 % av hushållen i Storbritannien köpte minst en produkt från ”fri från” kategorin, under 2017 års tre första månader.

Under de senaste åren har det enligt nätet blivit populärt att äta ”rent” och följa paleo-, vegan- och andra dieter och detta har inneburit att marknaden med specialtillverkade produkter har ökat markant. Även hos stormarknaderna och specialbutikerna har man sett att de har mer av dessa varor. Majoriteten av dessa glutenfria och mjölkfria produkter köps av personer som inte har någon intolerans men att dessa köpare tror att de ska känna sig mer hälsosamma och friska om de äter dessa produkter.

Bröd gluten

Symptom på glutenintolerant

Om du känner dig trött och nedstämd eller har ont i magen och är förstoppad till och från, då kan detta bero på gluten. Det är dock bara 1-2 procent av den svenska befolkningen som är glutenintolerant, som även kallas celiaki. Tyvärr är det bara var tredje person som är glutenintolerant som vet om att det är så.

Om Gluten

Säd började odlas redan under medeltiden, men vad har då hänt eftersom fler och fler blir sjuka av den. Gluten är ett spannmålsprotein men idag får man räkna glutenintolerans till folksjukdomarna och denna sjukdom finns inte bara i Sverige utan även i andra länder. Vad kan det då bero på att celiaki ökar så mycket? Man tror bland annat att det kan bero på att vi äter mer gluten idag och att en del vetesorter har högre glutenhalter för att ge bättre bakegenskaper och ett mycket luftigare bröd. Vi är dessutom mer medvetna om glutenintolerans idag och fler patienter söker läkare för sina besvär. Gluten finns i vete, råg och korn och gör en deg elastisk och underlättar vid jäsning genom att den kapslar in koldioxid och gaser i små bubblor som ger den slutliga produkten en seg konsistens.

Viktiga näringsämnen för dig som äter glutenfritt

Är du glutenintolerant kan du avsevärt förbättra din hälsa genom att äta glutenfri kost men här gäller det att se upp eftersom personer som äter denna kost kan lida brist på vitaminer och mineraler eftersom den glutenfria kosten ofta inte har kompletterats med extra näring. Du kan alltså behöva ta kosttillskott och kanske även extra vitaminer. Men eftersom stora doser med vitaminer kan ha negativa effekter, bör du kolla upp detta med din läkare för att avgöra om du behöver ta något tillskott av vitaminer och mineraler. Här nedan kan du läsa vilka vitaminer och mineraler du kan behöva extra av om du äter glutenfritt.

Vitamin B6

vitaminer
Tyvärr har studier visat sig att många personer med celiaki och som äter glutenfritt har låga vitamin B6-nivåer i blodet. Du kan behöva ta vitamin B6 som hjälper dig att bekämpa infektioner, upprätthåller en normal nervfunktion samt transporterar syre i kroppen. Du behöver vitamin B6 även för att hålla blodsockernivån inom gränsen för det normala. Bra källor till naturligt vitamin B6 är kikärter, tonfisk, lax, kycklingbröst och kalkon. Även banan innehåller en del Vitamin B6.

Folat

Folat, även känd som folsyra, är ett annat B-vitamin som du kanske känner till eftersom det kan förebygga fosterskador. Men alla människor, inte bara gravida, behöver tillräckligt av folat för att kroppen ska kunna bilda nya celler. Många vanliga livsmedel som innehåller gluten är berikade med folat, så om du äter glutenfritt, måste du se till att få i dig tillräckligt med folat. Du kan öka din folatnivå genom att äta spenat, sparris, brysselkål, gröna ärtor och broccoli.

Vitamin D


D-vitamin kan hittas i berikade mejeriprodukter och även i vanliga spannmålsprodukter och om du äter glutenfritt måste du se till att du får i dig tillräckligt med Vitamin D. Studier har visat att personer som lider av celiaki är särskilt utsatta för vitamin D-brist. Tyvärr är det få livsmedel som innehåller naturligt mycket vitamin D förutom lax. Även äggula innehåller en del D-vitaminer men missa inte heller att gå ut i solen som omvandlas till D-vitamin på din hud.

Järn

Anemi med dess koppling till järnbrist är ett vanligt symptom på celiaki och de som lider av detta behöver få i sig tillräckligt med järn antingen genom kosten eller genom extra tillskott. Även personer som inte har celiaki, men som följer en glutenfri diet måste vara försiktiga, eftersom dessa personer tidigare ätit berikade spannmål och andra produkter med gluten. Järn är lätt att få i sig om man äter kött, nötkött och kalkon, ostron är också rika på järn och även tonfisk innehåller en del järn. Följer du en glutenfri vegetarisk kost, kan du få i dig järn från sojabönor och baljväxter.

Vitamin B12

bönor
Vitamin B12 hjälper till att upprätthålla dina nerv- och blodceller och de som lider brist på Vitamin B12 känner sig oftast konstant trötta. Forskning har visat att personer med celiaki inte tenderar att få i sig tillräckligt med B12-vitamin. En av orsakerna till lågt intag av vitamin B12 kan bero på att vanliga frukostflingor är berikade med 100 % av ditt dagliga behov av vitamin B12 och de människor som undviker gluten undviker så klart dessa spannmålsprodukter. Leta efter glutenfria flingor som är berikade med vitaminer och mineraler. Bra källor till Vitamin B12 är kött, fisk och mejeriprodukter.

Tiamin, riboflavin och niacin

Tiamin, riboflavin och niacin är alla B-vitaminer och alla spelar en roll i att omvandla mat du äter till energi. I likhet med Vitamin B12, har studier visat att person som gått över till glutenfritt inte kan få nog av dessa vitaminer, även om medicinska tester inte indikerar på att de lider brist på dessa. Alla tre finns i konventionellt berikade glutenbaserade spannmål och bröd, vilket förklara varför människor får mindre av dessa när de äter en glutenfri kost. Böner är en bra källa till tiamin men tiamin finns även i squash och potatis. Mejeriprodukter och kött är en bra källor till riboflavin och niacin får du i dig om du äter kött, fågel, fisk och mejeriprodukter.

 Skriv kommentar

(required)

(required)