E vitamin

 

E-vitamin, Alfa-tokoferol
Vitamin E är samlingsnamnet för en grupp fettlösliga vitaminer och är en naturlig och stark antioxidant som skyddar kroppens vävnader och celler mot fria radikaler som bland annat kan orsaka cancersjukdomar. Förutom att arbeta som en antioxidant anses också Vitamin E vara ett bra skydd mot förkalkning av blodkärlen genom att förhindra skadligt LDL-kolesterol från att oxidera. E-vitamin förebygger på så vis hjärt- och kärlsjukdomar.
Vitaminet har även betydelse för de röda blodkropparnas stabilitet.

Här köper du bra E-vitaminer

E-vitamin är viktigt för att huden ska kunna hålla sig ung och smidig samt för att förhindra uppkomsten av rynkor och skyddar dessutom huden mot solens UV-strålar. Därför innehåller många hudkrämer E-vitamin.
Vitaminet motverkar också ärrbildningar och har en läkande effekt på sår. Musklernas syraförsörjning förbättras med hjälp av E-vitamin. Du får oftast i dig den dagliga dosen av E-vitamin genom allsidig kost men tar du extra tillskott av E-vitamin se då till att dosera rätt, för mycket E-vitamin kan vara skadligt.

Bristsjukdomar
De är ganska ovanligt att man får E-vitaminbrist och får man någon bristsjukdom kan det bero på att man äter för lite livsmedel med E-vitamin eller att man har en tarm med nedsatt upptagningsförmåga.
Följande bristsjukdomar kan bero på att man lider brist på E-vitamin: hjärt- och cirkulationssjukdomar, muskel- och ledbesvär, allergier och matsmältningsproblem.
Barn som föds för tidigt har ofta låga nivåer av vitamin E i blodet och då brukar man ge dem tillskott av E-vitamin.

Vilka produkter innehåller E-vitamin?
Vegetabiliska oljor
Margarin
Nötter, mandel och frön
Vetegroddar
Gröna bladväxter, avokado och röd paprika
Torkad aprikos
Fullkornsprodukter
Ägg och mjölk

Rekommenderat dagligt intag av E-vitamin
Män 8-10 mg
Kvinnor 8 mg
Gravida/ammande 10/11 mg
Barn 3-7 mg

Överdosering
Tänk på att E-vitamin är fettlöslig och utsöndras långsamt ur kroppen.
Var försiktigt när du tar tillskott av vitaminet det kan vara skadligt att överdosera så håll dig till den angivna dagliga dosen. Tar du över 300 mg dagligen under en längre period kan du få symptom som diarréer och illamående och dessutom kan blodets förmåga att levra sig minska.