Jul 062014
 
Share

Beer

Daily Mail har släppt en artikel som kommer som en skänk från ovan nu i semestertider.

Det kommer ständigt varningar om att vi bör undvika att dricka läsk och juice på grund av den höga sockerhalten och vissa experter föreslår att vi bara ska dricka vatten och mjölk. Men en annan dryck, med osannolikt lågt sockerinnehåll, hyllas nu för sina hälsofördelar och det är ölen.

Forskning tyder på att det kan skydda mot Alzheimers sjukdom, hjälp vid viktminskning och balansera kroppens hormoner och ölen lockar nu fler och fler hälsomedvetna män och kvinnor. En rad kvinnliga kändisar säger nu att ölen är deras favoritdryck.

Så vad är fördelarna med öl och kan det verkligen vara bra för dig?

Öl hyllas för sina hälsofördelar och vitaminnivåer.
Fullt av vitaminer, fiberrik och har låg sockerhalt.
Forskning tyder på att om man dricker måttligt med öl så kan det i viss mån bidra till att förebygga Alzheimers.
Humle har afrodisiakum-liknande egenskaper och kan balansera hormonerna.
Innehåller mineraler såsom fosfor, jod, magnesium och kalium.

Ett glas med nyttigheter

Om du analyserar ölen kommer du att bli förvånad över hur många näringsämnen det innehåller säger Dr Stephan Domenig som är medicinskt chef för The Original F.X. Mayr Health Centre i Österrike.

Öl innehåller alla de essentiella och många av de icke-essentiella aminosyrorna. Förutom att ölen innehåller dessa proteinbyggstenar och mineraler innehåller den också fosfor, jod, magnesium och kalium. Ölen är dessutom rik på kalcium vilket stärker dina ben.

Enligt en studie som gjort vid Tufts University i USA 2009 fann man att måttlig ölkonsumtion kan ge ett visst skydd mot benskörhet. Under flera år förskrevs i USA Guiness till gravida kvinnor på grund av sitt höga vitamininnehåll av B-vitaminer. Numera rekommenderar man gravida kvinnor att undvika alkohol men gemene man kan dra nytta av kunskapen.

Välj helst opastöriserad öl för de ger de största hälsovinsterna. Pastörisering eller upphettning för att förlänga ölets hållbarhet minskar näringsvärdet något. Grumlig öl alltså färsköl är bäst eftersom filtrering tar bort jäst och därmed en hel del av B-vitaminerna.

Ölen är rik på B-vitamin och har låg sockerhalt. Höga sockernivåer är som vi vet kopplade till diabetes och fetma. Medan en burk cocacola innehåller sju teskedar socker och ett glas apelsinjuice sex teskedar socker innehåller en 33 cl öl bara drygt en tesked socker. Jämfört med läsk kommer ölen att ge mindre blodsockerpåslag enligt näringsexperten Dr Kathyrn O´Sullivan som förra året genomförde en vetenskaplig studie av öl.

Kan förebygga vissa sjukdomar

I själva verket kan en måttlig öl-konsumtion även hjälpa till att förebygga diabetes. En studie i USA som gjordes 2010 på 38000 män visade att män som sällan drack öl men ökade sin konsumtion till ett eller två glas om dagen hade efter fyra år minskat risken att drabbas av typ 2-diabetes med 25 procent. Trots hotet om en så kallad ”ölmage” visade en studie vid University of London att av nästan 2000 vanliga öldrickare är det osannolikt att ett måttligt intag av öl förknippas med stor viktökning.

När man dricker öl ökar produktionen av galla vilket hjälper oss att smälta fet mat säger Dr Domenig. Öl är en rik källa till fiber och två glas ger mellan 10 och 30 procent av det rekommendera intaget. Fiber är känt för att hjälpa till att hålla oss mätta och minska hungerkänslor.

Även om öldrickande vanligtvis är förknippat med hjärndimma, visar forskning att ölen i rätt mängd kanske kan bidra till att förebygga Alzheimers sjukdom som drabbat nästan 500 000 människor i Storbritannien. Sjukdomen har kopplats till höga nivåer av aluminium men kisel i öl kan i viss mån kompensera skadan.

Enligt en studie från 2008 publicerad i tidskriften Food And Chemical Toxicology fann man att kisel kunde minska upptaget av aluminium i magtarmkanalen och sakta ner ansamlingen av metallen i kroppen och i hjärnvävnaden. Men givetvis måste man se upp med överkonsumtion och University College London varnar för att män som dricker mer än 2 liter öl per dag kan drabbas av minnesförlust.

Öl kan skydda hjärtat

Öl kan också bidra till bättre hjärthälsa och enligt en studie från 2013 vid Haokopio univeristet i Aten hittade man en ökande flexibilitet i artärerna. Forskarna mätte den kardiovaskulära hälsan hos rökfria män under 35 år två timmar efter att de druckit 400 ml öl och jämförde det med att dricka vodka eller alkoholfri öl. Även om alla tre dryckerna hade någon gynnsam effekt på artärernas styvhet hade ölen den största nyttan.

Öl kan dessutom höja det goda kolesterolet och den viktigaste komponenten här är alkoholen som skyddar hjärtat och höjer det goda HDL-kolesterolet som också har andra fördelar, allt enligt Dr R. Curtis Ellison som är professor i medicin och folkhälsa vid Boston University School of Medicine.

Man får dock inte glömma att stora mängder alkohol kan orsaka sjukdomar i hjärtmuskeln varnar Dr Ellison.

Även om rött vin är känt för att innehålla anti-åldrande ämnen får öldrickarna fördelar för huden. Öl är ju tillverkad av korn och är rik på ferulsyra som är en potent antioxidant har visat sig skydda huden mot solskador. Ämnet har också hittats i tomater, sockermajs och ris men en forskning från Guy sjukhus i London år 2000 tyder på att öl innehåller en mer absorberbar form. Studien visade också att mörkare öl gav en starkare antioxidantdos. Om du håller på med bantning kan dock ölen ha en viss negativ inverkan eftersom den innehåller snabbsmälta kolhydrater som kan stänga av din fettförbränning tillfälligt.

Ökar sexlusten

Humlen i ölen sägs också ha afrodisiakum-liknande egenskaper. Detta tillsammans med alkoholhalten kan ha en positiv inverkan på sexlivet, vilket de flesta människor nog kan skriva under på. För mycket alkohol däremot har direkt motsatt verkan. Humle har en underbart avslappnande verkan säger Dr Marion Gluck som är expert på hormonell obalans. Du behöver inte mycket för att få fördelarna tillägger hon. Forskning visar att fytoöstrogen från humle – en östrogenlikande förening som finns i vegetabilier – också kan bidra till att minska värmevallningar och andra symtom i samband med klimakteriet.

Sist men inte minst så kan det inte sägas nog. Alkohol ska drickas i måttliga mängder. Man blir lätt beroende vid överkonsumtion och de sociala skadorna som överkonsumtion av alkohol orsakar är många.

 Skriv kommentar

(required)

(required)