D vitamin

 

lax
D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som är nödvändigt för bildande av skelettet och tänder. D-vitamin ökar upptaget av kalcium och fosfor i mag-tarmkanalen och förbättrar immunförsvaret och förhindrar att man drabbas av benskörhet. Behöver du extra tillskott av D-vitamin kan du köpa det på apoteket.

Forskningen har på senare tid även visat att brist på D-vitamin kan påverka vissa sjukdomstillstånd negativt som till exempel inflammatoriska sjukdomar som reumatism och psoriasis, cancersjukdomar, MS, diabetes, depression och hjärt- och kärlsjukdomar.

Här kan du köpa bra D-vitamin

egg Vitamin D är den enda vitaminen som inte behöver tillföras via kosten utan som bildas i huden när vi utsätts för starkt solljus, det är dock svårt för oss nordbor att få tillräckligt med solljus under vinterhalvåret.

Det är dubbelt så många som lider av D-vitaminbrist idag mot för 10-15 år sedan och det beror på att de flesta bor i storstäder och tillbringar dagarna inomhus med bl.a. Dator och TV och alltså får för lite av solens ljus mitt på dagen (när solen står som högst och gör mest nytta). Detta innebär att vi måste se till att få i oss D-vitamin från kosten eller ev. ta tillskott av vitaminen.

Små barn behöver extra mycket D-vitamin och bör få tillskott upp till 2 år ålder och under vinterhalvåret ända upp till 5 års ålder. Personer över 60 år behöver också extra tillskott av D-vitamin speciellt under vinterhalvåret, det gäller speciellt kvinnor som löper extra stor risk för benskörhet. Veganer är en annan grupp som bör se upp under vinterhalvåret eftersom vegetabiliska livsmedel innehåller små mängder D vitamin, extra tillskott kan behövas.

margarinBristsjukdomar:
Benskörhet kan man drabbas av om man lider brist på D vitamin som behövs för att hålla skelettet i bra skick och för att inte muskelfunktionen ska försvagas. Man kan även bli deprimerad och få sämre immunförsvar (som kan leda till flera andra sjukdomar) vid brist på vitamin D.

Vilka produkter innehåller D-vitamin
Solen är den bästa källan till D-vitamin, du behöver endast utsätta dig för solen 15 minuter per dag för att tillgodose hela dagsbehovet. Under vinterhalvåret kan man dock behöva ta extra till skott av D-vitaminer. Bra D-vitaminkällor är annars fet fisk, fiskleverolja, lever, äggula och kantareller.

Dricker du dagligen lättmjölk och får i dig margarin kan du också känna dig trygg då dessa livsmedel har tillsats av D-vitaminer. Känner du dig osäker om du får i dig tillräkligt med D-vitamin bör du ta kosttillskott av vitaminen och speciell den äldre befolkningen som är mer benägna att få benskörhet bör ta D-vitamintillskott åtminstone under vinterhalvåret.

milk Rekommenderat dagligt intag av D-vitamin
Små barn 0-2 år 20 µg/dag
Vuxna 10 µg/dag
Gravida och ammande 10 µg/dag
Äldre personer 10 µg/dag

Många läkare förordar dock ett högre intag, och en fördubbling under det mörka halvåret i Sverige anses inte skada utan rentav vara nödvändigt.

Överdosering:
Vid kraftig överdosering av vitamin D kan man få kräkningar och aptiten kan minska, överdosering kan också ge förkalkningar i vävnaderna speciellt i lungor och njurar.