C vitamin

 

apelsinC-vitamin, Askorbinsyra
C-vitamin är ett vattenlösligt vitamin som är nödvändig för att vi ska kunna växa och utvecklas normalt. Vattenlösliga vitaminer innebär att de löser sig i vatten och att överblivna mängder av vitaminen lämnar kroppen via urinen. Kroppen kan inte heller tillverka vitamin C på egen hand och därför är det viktigt att vi kontinuerligt tillföra kroppen dessa viktiga vitaminer via kosten.

Här köper du bra C-vitamin

blåbärC-vitamin behövs bl.a. för:
* Bra för immunförsvaret och för tillväxten och reparationen av kroppens alla vävnader.
* Viktigt protein för bildande av hud, senor och blodkärl.
* Antiinflammatoriskt, läker sår och bildar ärrvävnad.
* Reparerar och underhåller brosk, ben och tänder.
* Behövs vid fettförbränning, hjälper lever och njurar att producera tillräckligt med aminosyran karnitin som ombildar kroppsfett till energi.

kiwiC-vitamin är en av många antioxidanter som är ett ämne som blockerar vissa av de skador som orsakas av fria radikaler, som t.ex. när vi utsätts för tobaksrök eller strålning.
Fria radikaler påverkar vårt åldrande och spelar roll vid uppkomst av cancer och hjärtsjukdomar.

Bristsjukdomar
Brist på C-vitamin visar sig tidigt som trötthet, utmattning, irritation, ångest och blödande tandkött.
broccoliLångvarig C-vitaminbrist kan leda till bristsjukdomar som skörbjugg som kännetecknas av blödningar i hud och tandkött och i svåra fall kan det ge kraftig tandköttsinflammation och tandlossning.

Sjukdomen var framför allt vanlig bland europeiska sjömän under upptäcktsresor under 1400-talet då de hade ont om C-vitamin rik föda ombord på skeppen. Många sjömän dog innan man kom på att vitamin C hjälpte mot sjukdomen och man såg till att alla sjömän dagligen ficka dricka juice från lime.

jordgubbVilka produkter innehåller C-vitamin?
Alla frukter och grönsaker innehåller en viss mängd C-vitamin men de frukter som innehåller mest vitamin C är citrusfrukter som apelsin och grapefrukt. En stor apelsin ger dig faktiskt hela ditt dagsbehov av vitamin C.

Andra frukter som innehåller mycket C-vitamin är kiwi, mango, jordgubbar, blåbär, hallon, nypon och tranbär. Bland c-vitaminrika grönsaker hittar vi broccoli, blomkål, brysselkål, grön och röd paprika, spenat, kål, och andra blandgrönsaker, potatis, tomater och squash. Man kan också hitta andra livsmedel, spannmål och drycker som är berikade med C-vitamin.

tomaterC-vitaminer är värmekänsliga
Att koka och värmehålla C-vitaminrika produkter länge minskar vitaminhalten i livsmedlet, det är att föredra att använda mikrovågsugn eller ångkokning vid tillredning av grönsaker.
Det allra bästa är givetvis att äta råa grönsaker och frukter.

Rekommenderat dagligt intag av C-vitamin
Vuxna 30 till 60 mg/dag
Gravida och ammande 70-90 mg/dag
Barn 30-45 mg/dag

Överdosering
Det finns ingen risk att överdosera C-vitamin men ev. symptom på att du har fått i dig för mycket C-vitamin kan vara diarréer som kan förekomma vid långvariga stora doser av vitaminen.