Apr 192017
 

Börja dagen med rätt frukost


Nästa gång du rusar ut genom dörren på morgonen utan att ha ätit något, tänk då på detta: Hoppar du över frukosten riskerar du att överäta senare under dagen. En hälsosam frukost ger dig energi, stillar din hunger och lägger grunden för smarta beslut hela dagen lång. Du ska sträva efter att äta en frukost som kombinerar vitaminer, bra kolhydrater, fibrer och lite protein.

Därför ska du äta ägg till frukost

Ägg är förmodligen det bästa du kan äta till frukost eftersom det innehåller en hel del nyttighet. Du får i dig både vitaminer och mineraler när du väljer en äggfrukost och det ger en riktig bra kickstart på din dag. Det svåråtkomliga D-vitaminet finns i ägg och detta behöver vi för att bland annat motverka depression men också för tänder och skelett. Ägget innehåller dessutom vitamin E som vi behöver för att immunförsvaret ska fungera bra. Äter du ett ägg till frukost får du i dig en tredjedel av hela dagsbehovet av E-vitamin. Ägget innehåller också selen som samverkar med E-vitamin och som ingår i enzym som skyddar cellerna mot oxidation. Folat, som är en typ av B-vitamin finns också i ägg och det behövs för att kroppen ska kunna bilda nya röda blodkroppar. Ägg är inte bara nyttigt det är bra för din plånbok också.

Ägg innehåller D-vitamin, E-vitamin, Folat och Selen.

Overnight oats

Gör en enkel och nyttig gröt på havregryn och chiafrön. Du rör ihop den på kvällen och låter den sedan stå i kylen över natten, klar att ätas på morgonen. Rör bara ihop 1,5 dl valfri mjölk med 1 dl havregryn, 1 msk chiafrön, ev. 1 msk kokosflingor, 1 dl bär, 1 tsk vaniljpulver, lite kanel och salt. Välj helst ekologiska fullkornshavregryn. Havre innehåller en löslig, gelbildande fiber som heter betaglukan och som har många hälsosamma effekter. Havre innehåller mycket fibrer och ger en bra mättnadskänsla. Chiafrön är rika på protein, vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Havre innehåller B-vitaminer, järn, magnesium, fosfor och zink.
Chiafrön innehåller A-vitaminer, B-vitaminer, D-vitaminer, E-vitaminer, magnesium, kalcium, fosfor, mangan, zink, koppar, järn och selen.

Grekisk yoghurt

Denna syrliga och krämiga yoghurt är laddad med kalcium och innehåller gott om protein, nästan dubbelt så mycket som vanlig yoghurt. Äter du grekisk yoghurt till frukost kommer du att hålla dig mätt länge. Välj gärna den fettfria varianten och addera frukt för att få lite sötma och smak.

Grekisk yoghurt innehåller A-vitamin, D-vitamin, E-vitamin, K-vitamin, Fosfor, Kalcium, Kalium, Natrium och Magnesium.

Grapefrukt

Försöker du minska i vikt? En studie har visat att om man äter en halv grapefrukt före varje måltid går du snabbare ned i vikt tack vare grapefruktens fettförbrännande egenskaper och dess välgörande effekt på blodsockret och insulinnivåerna. Grapefrukt är också fylld med immunitet-ökande antioxidanter. För en bra kombinerad frukost äter du en grapefrukt tillsammans med yoghurt och ägg. Äter du medicin kolla då först med din läkare eftersom grapefrukt och grapefruktjuice kan störa vissa receptbelagda läkemedel.

Grapefrukt innehåller C-vitaminer, fibrer, pektin, folat och folatsyra.

Banan

Det finns inget som är bättre än att äta banan till frukost om man vill hålla borta förmiddagens söt-sug. Bananen gör att du får i dig hälsosamma kolhydrater som håller dig mätt länge och den har ett högt näringsvärde. Bananen är fri från fett och kolesterol men innehåller vitaminer och mineraler.