B vitamin

 

b vitamin i avokado Det finns flera typer av B vitamin vilka alla erbjuder olika fördelar för människokroppen och det kan vara svårt att hålla reda på dem alla och vad de verkligen är bra för. Vitamin-B tillskott kan vara till hjälp vid en lång rad vanliga hälsoproblem. B-vitaminer är viktiga inom många områden av människans fysiska, mentala och känslomässiga välbefinnande. B-vitaminer kan inte lagras i vår kropp så vi är helt beroende av få i oss vår dagliga dos från kosten eller från extra tillskott.

Här köper du bra B-vitaminer

Eftersom B vitamin förstörs av alkohol, raffinerat socker, nikotin och koffein är det ingen överraskning att många människor lider av B-Vitaminbrist. Vuxna personer över 50 år rekommenderas att ta tillskott av B-vitamin eller att äta mat som berikats med dessa vitaminer i syfte att förhindra bristsymptom, vilket är vanligt i denna åldersgrupp.
B-vitaminer behövs för kroppens alla funktioner

B-vitaminer behöver vi för att kroppen ska fungera optimalt och är nödvändig för att bevara hälsosamma funktioner i kroppens nerver, hud, ögon, hår, lever, mun och mag- och tarmkanalen.

b vitamin i kött Det finns många olika symptom som kan bero på B-vitaminbrist, där de vanligaste är dålig balans, yrsel, svår trötthet och domningar, läs mer om olika bristsymtom här nedan.

För att undvika bristsjukdomar är det viktigt att äta en så varierad kost som möjligt eftersom B-vitaminet inte bara består av en enda vitamin utan är faktiskt är en hel grupp om ca 30 olika slags vitaminer där den viktigaste är B12 och folsyra. De olika B-vitaminerna bör tas i kombination efter som de arbetar tillsammans som ett team.

Vitamin B1 (tiamin och Vitamin B2 (riboflavin)
Tiamin och riboflavin hjälper kroppen att producera energi och påverkar enzymerna i musklerna, nerver, hjärna och hjärta.
Bristsymptom: Brist på tiamin kan ge nedsatt aptit, viktminskning, sämre koncentrationsförmåga samt störningar på nervsystemet. Brist på riboflavin kan ge lindriga symptom som sprickor i läpparna och irriterade slemhinnor.
Överdosering: Inga kända risker.

laxVitamin B3 (niacin)
Niacin spelar en viktig roll för energiproduktionen i cellerna och hjälper till att hålla huden smidig samt för att hålla blodomloppet, nervsystemet och matsmältningssymtemet friskt.
Bristsymptom: Kan ge bristsjukdomen Pellagra som också kallad 4D-sjukdomen (diarré, demens, dermatit och död)
Överdosering: Kan orsaka kärlutvidgning, hudirritationer och hudrodnad.

Vitamin B5 (pantotensyra)
Pantotensyra är känd som en anti-stress-vitamin, pantotensyran påverkar normal tillväxt och utveckling.
Bristsymptom: Oro, trötthet, lågt blodtryck, ledvärk och kramp.
Överdosering: Inga kända.

Vitamin B6 (pyridoxin)
Vitamin B6 hjälper kroppen att bryta ner proteiner och vid bildandet av röda blodkroppar, nervsystemets funktion samt påverkar B6 vitaminer immunförsvaret positivt.
Bristsympton: Kan orsaka anemi, depression, allergier och högt blodtryck.
Överdosering: Inga kända.

Vitamin B7 (biotin)
Förutom att bidra till produktionen av vissa hormoner, hjälper biotin till att bryta ner proteiner och kolhydrater.
Bristsymptom: Inga kända hos vuxna personer, ev. kan foster och spädbarn drabbas av tillväxt- och nervskador.
Överdosering: Inga kända.

Vitamin B9 (folsyra)
Rekommenderas ofta till gravida, folsyran hjälper kroppens celler att tillverka och underhålla DNA och är också viktig vid produktionen av röda och vita blodkroppar.
Bristsymptom: Kan ge anemi och fosterskador och även ateroskleros hos äldre.
Överdosering: Inga kända risker.

Vitamin B12 (kobalamin)
Vitamin B12 spelar en viktig roll vid cellernas tillväxt och utveckling, vid bildandet av blod och för funktionen av nervsystemet.
Bristsymptom: Kan orsaka anemi och skador i nervsystemet samt psykiska sjukdomar som t.ex. mani, minnesförlust och psykos.
Överdosering: Inga kända risker.

Vilka produkter innehåller B-vitamin?
Fisk och skaldjur innehåller mycket B12 vitaminer. Äter du en portion lax får du idag det dagliga behovet av B12. Gröna grönsaker som broccoli, spenat och bladgrönsaker innehåller alla den viktiga folsyran. Ät en bakad potatis och du har tillgodosett ditt dagliga behov av B6. Bönor, linser, ärtor, frön och nötter men även squash och avokado är fulla med viktiga B-vitaminer. Kött innehåller både B6 och B12.