A vitamin

 

morötter A-vitamin är mycket viktig för ögonens, hudens och slemhinnornas funktion. Du har väl aldrig sett en kanin med glasögon, ja det har du nog hört ett antal gånger. Kaniner äter mycket morötter och morötter innehåller A-vitamin som alltså är bra för dina ögon.

Vitamin A behövs för att synen ska fungerar på ett normalt sätt och för att kroppens slemhinnor inte ska bli torra samt att din hud ska behållas smidig. Vitamin A är nödvändig för kroppens normala celldelning och har också betydelse för kroppens immunförsvar genom bildande av mördarceller.

Den är dessutom viktig vid kroppens produktion av könshormoner och har en viktig roll vid vår reproduktion samt för embryots första utveckling under fosterstadiet.

A-vitamin får vi i oss främst från feta livsmedel som olika oljor, mjölk och fet fisk. A-vitamin i form av betakaroten finns i grönsaker och fungerar också som en viktig antioxidant.

Här köper du bra A D E och K vitaminer

A-vitamin bra för ögonen

Bristsjukdomar

I Sverige är det ovanligt att man någon får bristsjukdomar p.g.a. A-vitaminbrist men det är däremot ett stort världsligt problem.

Brist på Vitamin A kan ge nattblindhet, långvarig A-vitaminbrist kan ge permanent blindhet. Trots våra kunskaper sägs A-vitaminbrist fortfarande vara en av världens vanligaste orsak till blindhet.

A-vitaminbrist kan också ge hudåkommor som till exempel acne, torra slemhinnor och nedsatt motståndskraft mot infektioner.

Vilka produkter innehåller A-vitamin?

A-vitamin finns endast i animaliska födoämnen och finns i stora mängder i inälvsmat och då främst i lever, andra bra källor är mjölk, fil, matfett, ost och ägg.
A-vitamin förekommer i två naturliga former, retinol och 3-dehydroretinol.

milkDricker du mjölk så behöver du aldrig oroa dig för att få A-vitaminbrist för all mjölk i Sverige är A-vitaminberikad. Andra bra vitaminkällor är morötter och andra grönsaker och rotfrukter vilka innehåller karotenoider som t.ex. betakaroten som kroppen själv omvandlar till vitamin A efter behov, resterna lagras i kroppens vävnader där det sedan fungerar som antioxidanter, en förmåga som inte retinol har.

Rekommenderat dagligt intag av A-vitamin

Kvinnor 0,7 mg
Gravida/ammande kvinnor 0,8-1,1 mg
Män 0,9 mg
Barn 0,4-0,7 mg

Överdosering

fiskrätt
Kan man få i sig för mycket A-vitaminer? Äter du vanlig och allsidig kost så är det näst intill omöjligt att få en överdos av vitaminen. Däremot bör man vara försiktig vid intag av syntetisk A-vitamin eftersom det kan slå ut D-vitamin. Detta gäller inte för betakaroten som kroppen själv kan omvandla till A-vitamin vid behov, så det är bättra att ta ett tillskott med betakaroten.
Symtom på överdosering av A-vitamin är illamående, huvudvärk, nedsatt aptit, irritation och ömhet i ben och armar.
Gravida kvinnor bör se upp, överdosering kan i västa fall leda till missbildningar på fostret, så ät sunt, det räcker om inte läkaren säger annat.