5:2 dieten den enda diet du behöver.

 

5-2-midjaDet är inte bara användarna av den populära 5:2 dieten som är positiva till detta sätt att gå ned i vikt på utan flera forskare ser också väldigt positivt på det här sättet att äta.

Vi på Dinavitaminer använder själva dieten och upptäckte att vi med lätthet går ner cirka 1 kg i veckan genom att äta enligt 5:2 metoden, och det utan att det åsamkade oss något som helst obehag.

Dieten eller periodisk fasta som den också kallas bygger på att du äter normal kost 5 dagar i veckan och fastar eller enbart äter 500-600 kcal per dag, 2 valfria dagar i veckan.

Observera att det är viktigt att du äter fullvärdig mat de dagarna du inte fastar, annars är det lätt du får nån typ av bristsymptom. Försök inte påskynda bantningen genom att äta extra snålt de andra 5 dagarna, för då är du fel på det. 1 kg i veckan är en lagom snabb viktminskning.

När du nått ditt mål, kan du övergå till nyttig men normal kost i lagom portioner. Ät inte mer än din situation kräver. Tränar du hårt måste du naturligtvis äta mer. Eventuellt kan du dra ner fastedagarna till 1 och äta normalt 6 dagar i veckan. Du får själv känna efter vilket som passar dej bäst.

Vi gjorde så att vi åt en rejäl frukost de två dagarna och sedan ev. nån frukt på sena eftermiddagen eller tidigt på kvällen och vatten efter behov. För att få bäst effekt ska det helst gå 16 timmar mellan målen i fasteperioden, vilket innebär att du inte får äta nåt sent på kvällen. Detta för att förbränningen av kalorier ska bli maximal. Jag personligen såg inte detta som nåt betungande eftersom magsäcken vänjer sig ganska snabbt och hungerskänslorna uteblir.

5-2-laxDu slipper dessutom köpa en massa specialprodukter till höga priser och du får mindre disk och matlagning 2 dagar i veckan. Dessutom smakar maten mycket bättre de 5 dagarna du får äta ”normalt”.

Vi ser absolut inget annat alternativ som ens är i närheten. Det finns massvis med böcker och recept i bokhandeln och på nätet, men sunt förnuft räcker långt.
Det viktigaste är att äta allsidigt.

5:2 dieten sätter verkligen fart på kroppens förbränning och får dig att må bättre. Du väljer själv vilka 2 dagar du ska fasta, du kan fasta två dagar i följd men min erfarenhet är att det är enklare att välja till exempel måndag och onsdag eller tisdag och torsdag, vilket gör att du då får en dag emellan då du äter vanligt kost. Detta gör att det blir enklare att stå ut med fastedagen eftersom du kan se fram emot att du får äta vanligt nästa dag.

Festhelg under fasteveckan

Skulle du t.ex. ha en festhelg med god mat och lite vin så njut av det. Det enda som händer är att du lägger på dej några kilon, men det går du ner nästa vecka istället. Alltså ingen panik för en enstaka festhelg. Däremot måste du följa dieten slaviskt de 2 dagarna du fastar, inget småätande på kvällen. Om du väger dej på kvällen efter en festhelg, så kan det hända att du gått upp 2-3 kg, men det mesta är vätska och försvinner till dan efter. Detta är min erfarenhet och jag känner att jag har total kontroll på min vikt, vilket är en skön känsla.

Detta får du äta på fastedagarna

På fastedagen får du om du är kvinna äta 500 kcal och om du är man 600 kcal och du kan själv välja hur många mål du vill äta. 5-2-mat1Jag äter frukost på lättfil och müsli plus en skiva mager skinka och några melonbitar eller ett äpple. Sedan gäller kaffe och vatten resten av dagen, men det händer att jag äter en banan eller annan frukt under dagen.

Här kan du kolla in en kaloritabell.

Några exempel på meny när du fastar med 5:2.

Jag har inte räknat ut hur många kalorier det här blir men det fungerar i alla fall. Väljer man att äta lunch eller middag kan man äta en sallad med kräftstjärtar eller magert kött eller en grönsakssoppa. Faktum är att med denna metod så minskar hungerkänslorna och det är alltså ingen plåga att följa 5:2 dieten vilket förmodligen är en av anledningarna till varför det blivit så populär.

5:2 dietens hälsoeffekter

Med 5:2 dieten minskar du inte bara i vikt utan ditt blodtryck och dina kolesterolvärden sänks också. I SVT:s program ”Vetenskapens Värld” om 5:2 dieten så kom det där fram att dieten också förlänger livet, förebygger uppkomsten av vissa cancertyper och att fastan helt enkelt förbättrar din hälsa.

Den kortvariga fastan leder in kroppen i ett metaboliskt tillstånd som utlöser reparationer och återhämtning på cellnivå.

5-2-hamburgareDetta påverkar kroppens hormoner och gör att matsmältningssystemet och tillhörande organ får vila och detta gäller särskilt bukspottkörteln (körteln som producerar insulin som svar på kolhydrater och socker).

Kroppen blir mer känslig för insulin, vilket är en av de viktigaste aspekterna av viktnedgång.